Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Start i vuggestue

Start i vuggestuen

 

Når barnet er indmeldt kan I forældre gå via telefonen eller computeren og oprette jeres barn i Aula, her udfylder I stamkort, giver tilladelser m.v.. Systemet er bygget op så det er lige så lukket som e-boks er, hvorfor I trygt kan bruge det.  

Barnet og familiens start i vuggestuen er vigtig, og etableringen af det tætte pædagog- og forældresamarbejde er nødvendigt for barnets trivsel og udvikling i vuggestuen. Ofte er det første kontakt med institutionsverdenen og der er mange spørgsmål og tvivl – derfor er alle spørgsmål og al undren forståelige og aktuelle. 

Første dag i vuggestuen kommer barnet med forældrene på besøg i en time. De pædagoger/medhjælpere, som primært tager sig af barnet i starten, holder en startsamtale hvor der tales om praksis vedrørende starten, orientering om barnet og familien, samt forventninger til vuggestuelivet. Vi taler også om vuggestuens historie, struktur og praktiske informationer.

Introduktionen strækker sig almindeligvis over 1 – 2 uger, hvor barnet vænner sig til at være i vuggestue i længere tid. Personalet lærer barnet at kende, og barn og forældre vænner sig til at være adskilt. I begyndelsen skal børnene have korte dage i vuggestuen. Det er vigtigt at komme hjem når man ”har fået nok”, er træt og mættet af indtryk.

Efter en måned holder vi igen en samtale, uden barnet. Vi taler om hvordan starten er gået, finder ud af om forventningerne svarer til virkeligheden og eventuelt hvorfor ikke. Vi taler om barnets trivsel, udvikling og hvordan vi støtter bedst.

Den daglige kontakt kan bruges til praktiske informationer og snak om dagens forløb.

 

 

Forberedelsen til livet i vuggestuen

 

For at få den bedste og blideste start i Røde ko’s vuggestue er det vigtigt, at I som forældre har gennemtænkt hvilke vaner I har sammen med jeres lille barn. Vi er rigtig dygtige til vores pædagogiske, omsorgsarbejde og har stor viden, tips og trix til at håndterer børn. Men vi har også vores begrænsninger, vi kan fx ikke amme – ikke os alle i hvert fald.
Denne tekst udspringer af, at vi gennem et stykke tid har oplevet flere familier med spise, sove og pasnings udfordringer end tidligere.
Vi kan se, at forskellen på hjem og vuggestue er stor hos flere familier og vi syntes det er synd for børnene at de møder så store udfordringer ved vuggestue start.
 
Tænk derfor på følgende:
 
 Hvordan putter I jeres barn? Hvilke vaner har I? Fx:
 * Har barnet brug for mors hår at nuldre i?
 * Falder barnet i søvn mens I går rundt og vugger det?
 * Lægger I barnet ned når det skal sove eller sidder det op i sin seng og selv falder i søvn, forover?
 * Ammes barnet i søvn?
 * Sover det aldrig alene?
 * Hvilken seng sover barnet i? Er det dobbeltsengen?  

Vi gør sådan her: Jeres barn bliver puttet i barnevogn, eller krybbe, med sin sut, dyne og sovebamse. Barnet får sele på og bliver lagt ned, vi putter dynen godt om dem. Vi sir’ Go’nat’ og synger evt. en lille sang eller sætter musik på. Vi Putter flere børn, vi er gerne 2 til de 8 mindste. Så der er masser af putte lyde. Vi står lidt hos de børn der ikke sover endnu, lægger evt. en blød hånd på dem. Nogle børn falder selv hen. Det skal være dejligt at få fred i sin krybbe. Vi ser til børnene løbende og går rundt med lytte bøffer. Når børnene sover udfører vi andet praktisk arbejde.  

Lærer I jeres barn at spise selv? Får jeres barn lov til at mærke maden og selv finde munden? Drikker jeres barn af kop? Kan det selv?  Bliver jeres barn tilbudt rugbrød?

Vi gør sådan her: Meget små børn sidder på Trip Trap stol med bøjle og spros mellem benene. Barnet får vasket hænder med en vaskeklud, får hagesmæk på og får sin tallerken sat foran sig med børne ske i. Barnet får også en lille barnekop med lidt vand i. Herefter har barnet fri ’leg’ med sin mad og sit vand.  Vi sætter os gerne tæt på de mindste, vi har en ekstra ske og så mader vi barnet ind imellem - hvis nødvendigt. Men vi syntes de selv skal opleve deres mad, med så mange sanser som muligt. Når barnet skal lære at drikke, lære vi det at holde om koppen med begge hænder. Vi holder udenpå deres hænder til de ’forstår’ bevægelsen. De er super hurtige til at lære det , hvis de får lov. Vi fjerner også Trip Trap bøjlen så snart vi kan, det er vigtigt de kan ’holde’ sig selv ret siddende og det gør de bedst hvis de får muligheden.

Har jeres barn prøvet at blive passet af andre?

Det er rigtig godt hvis I som familie har øvet jer i at skilles: sige farvel og opleve at I kommer igen og blive så glade for at se hinanden. Hele denne seance er vigtig at lære, øve sig og deltage i. Det er fx også vigtigt I er gode til at sige ’farvel’ og har det okay med det. Med sindsro kunne vinke og sige: ”Vi ses om lidt igen”.
Vi mener at det er en opgave for barnet at blive passet af andre også af bedstemor og bedstefar. Det bruger børn noget energi på, hvor glædeligt og indholdsrigt det end er. Men bedstefar og bedstemors verden ligner jo jeres mens børneinstitutioner er et helt tredie tilbud. Her er der mange flere børn, flere lyde, mange voksne osv. Vi er forskellige og de forskellige ’verdner’ er gode for barnet, men ikke alle situationer er lige gode. Det er fx ikke godt at skulle passes hos nogle der ikke ammer og ikke har mors bløde lange hår, når man er så lille og er blevet vant til det. Derfor er det så vigtigt at vi samarbejder og finder sammen om jeres barn.   

Er I gode til at vise jeres barn når noget ikke er okay? Hvordan håndtere I når jeres barn græder, fordi der noget det ikke må/ kan?  

Vi gør sådan her: Vi anerkender det som sker ved fx at se på barnet/ situationen/ problemet og siger gerne: ”Du vil rigtig gerne have dukken? Men det var jo Agnes der havde den, kom du med mig, så finder vi en anden” Vi tager barnet i hånden eller op på armen, trøster og sludre og finder en anden dukke. Hvis barnet er vredt fx over at det ikke må få naboens fine gummistøvler på, så sætter vi ord på ved at sige: ”Jamen det er jo Sørens gummistøvler og de er faktisk fine, men du må ikke…” og så tager vi barnet hen imod noget andet fx barnets egen jakke. Mens vi siger: ”Ja, jeg hører du er vred, du græder… Det var også ærgerligt… Men se nu hér…vi skal ud og gå, det bliver deeeejligt” Hvis barnet fortsætter så siger vi: ”Stop… Jeg vil have du stopper nu….” Ser om det hjælper… Siger måske: ”Ja, vi skal ud og lege” og så skynder vi os ud af døren, det hjælper rigtig godt at skifte scene.  

Hvordan siger I ’Nej’? Siger I det 5 gange og så får barnet et ’ja’? Eller kan I stå fast?

Vi gør sådan her: Vi siger ”Nej”, bare ”Nej”…. Én gang og: ”Jeg kan godt forstå du vil have den eller at du vil ud nu. Men det skal vi ikke…” Hvis barnet fortsætter med det som det vil have, tilbyder vi noget andet fx siger vi: ”Men du må finde dig noget i denne kasse” og ”Prøv at se…eeeeejee dén er spændende…”  

Har I lært jeres barn at være sammen med sig selv? At kunne sidde alene mens I lige henter noget fx i køkkenet? Er jeres barn tryg ved det? Er jeres barn vænnet til, at I går rundt i jeres hus og lejlighed uden det nødvendigvis er med og kan se jer hele tiden? ”Borte Tit Tit” er den vigtigste leg når vuggestue livet begynder.  

Vi gør sådan her: Vi er altid tilstede. Vi kan være 1 voksen til 12 børn kortvarigt og det betyder at vores opmærksomhed er der, hvor der er størst behov – kortvarigt. Vi er gerne 3 voksne til 12 børn midt på dagen, hvor der er flest børn og flest gøremål. Men vores døre går rigtig meget op og i. Der kommer og går rigtig mange voksne i Røde Ko og forstyrrelserne kan være mange. Vi prøver altid at begrænse disse forstyrrelser. Det skal især nye børn vænne sig til og det er godt at have øvet sig lidt i inden med sin mor og far. I kan være med til at begrænse forstyrrelserne for børn i Røde Ko ved, at være opmærksomme på de andre børn som er her, lige sige ’Hej’ til dem, ikke være her aaalt for længe og ikke aflevere midt i sang kl. 9.30 og være særligt opmærksomme, når vi er ved at lære nye børn at kende, de bliver så kede af det. Passe på med ikke at ’brase’ ind i børnenes virksomhed, det de er lige ved at ordne. De fordyber sig rigtig meget og er super lette at aflede. Ankom og gå med stor respekt for at Røde Ko først og fremmest er børnenes sted. 
 
Spørg os om ALT. Vi hjælper rigtig gerne. Fortæl os hvad I tænker, del det med os, vi er gode til at lytte.
 
Hilsen personalet i vuggestuen Røde Ko